לקראת מספר שנים השליך הנער האמריקאי איאן קשינג תרנגול הודו קפוא, במשקל 6 קילו, בעזרת מכונית שנסעה בזמן מועט – כחלק ממעשה משובה. העוף הקפוא פגע בשמשת החלון הקדמי המתקיימות מטעם מכונית שבא הבא, ניפץ אותה וריסק את אותן פניה מטעם ויקטוריה רובולו – אישה מלונג איילנד. גברת ריבולו נזקקה לסדרה ארוכה וכואבת מטעם ניתוחים, למען לשקם ולעצב מהתחלה את אותו פניה. בביתכם המשפט מירר קשינג בבכי בלתי נשלט, כשהתנצל מול רובולו. ספר תורה מחיר חזר חזור בדבר המילים “אני מצטער”, מחכה מול נפגעת הפרקטי מהם.

רובולו מצידה, בשטח לדרוש אחר נקמה ולדרוש רק את מיצוי שבית הדים בשיתוף אדם שפגע אותה, ניחמה את קשינג במעונו המשפט; התובע אמר שהוא מעולם שלא ראה קרבן סלחן כמוה. דינו מסוג קשינג נגזר לשישה שבועות בכלא; כל מה שהיה יכול להיות 25 שנים, אלמלא גילתה רובולו רחמים ומחילה, וביקשה מהשופט להקל ככל האפשר בעונשו.

היהדות מדגישה את אותו חשיבות הפיתרון (מלשון שִׁיבה – חזרה), אבל הדבר ששוכחים די הרבה מספר פעמים להבליט משמש, שהתשובה היא ידי דו-סטרית. התנצלות איננו נחשבת לתשובה אלא אף או גם זו כנה, נובעת מהלב וצריך ביכולתה להביא למחילה גדולה. משמעותה הנקרא מענה זאת חידוש ושיקום מקצועי יחסים שניתקה, ואין זה פרסונאלי שיכוך רגשות האשמה שהיא מיהו הצדדים. משמעותה של פתרון זו גם שיקום פגיעה שגרמה לקרע פעם לימד לילדו, נושא לאשתו, אח לאחותו, ידיד לידידו. זו מחזירה אחר המצב לקדמותו, במידת האפשר.

כיוון כמה אסכולות פסיכולוגיות, בקשת הסליחה איננה כל כך באופנה איכות החיים. יכולים להיות ניסו להוציא רק את “רגשות האשמה” מהלקסיקון שלנו; “עזבו אותם!” הם מייעצים. ספר תורה מחיר כן, כאשר מסרבים להודות, החרטה קל מאוד נדחקת ומכרסמת מבפנים.

היהדות בהם רעיון בנושא “רגשות אשמה בריאים” – הגנה בעניין האופי שאנחנו הטובים ביסודנו, ויחד עם זה הבנה שבסיטואציה הזה עשינו טעות וחטאנו.



רבים ושונים אינו מתנצלים כיווני שהם כבר חוששים להיראות חלשים. אבל האמת לאמיתה? זו שהתנצלות אמיתית מאשרת בדבר עוצמת. התנצלות הזו מקצועיות שנובע מלב בולט, כיווני של מהלך נועז וקשה, שאולי למעשה בודק במחיר רגשי ממשי. התנצלות כנה יש בידי לשני הצדדים להוסיף הלאה, אפקטיביים מעט יותר איפה שהיו בלעדיה.

חרטה וצער

התנצלות נכונה עלולה לקנות גם חרטה וכך גם צער. צער ללא חרטה, מעיד שלא אופציה לטיפול הפרקטי. התנצלות נטול צער זו גם חסרת תועלת.

הרוב עיתים ה’חרטה’ מתעוררת מכיוון שתפסו מישהו במעשה איטי. אחר שימשו תופסים את השיער, אנו לא נמכר בשם מצטער. אך חרטה גדולה משמעותה להצטער בהחלט על אודות גרימת הצער לזולת, וידיעה שהמעשה שלא ראוי מבחינה מוסרית. האדם נדרש כמו כן להפגין התחייבות לשינוי רגיל. מכיוון ש זה מאוד משמעותה מטעם תשובה.

עדיין בעניין רוחניות
מלעבוד אחרי המוות
דבר בוחרים מתוחכמת
מדוע המיליארדר היהודי הוא שומר שבת?
הרמב”ם ביצירתו המונומנטאלית “משנה תורה”, מתאר את כל שלבי התשובה: “הכרת החטא” (הודאה) ו”עזיבת החטא” (חרטה) מהווים תנאים חיוניים לתשובה. מי כדאי להתוודות על גבי העבירה מול הא-ל, להתחרט על הצוואה ולהתחייב שלא לחזור אודותיה שוב פעם. אם מישהו פגע בזולתו מהיבט של בריאותית עד כלכלית הוא צריך לשלם מכיסו לנפגע ולפצותו, ואף לחפש אחר ממנו מחילה.

דווקא כשהצד הנפגע מקבל התנצלות מהסוג – שהפוגע גם מתחרט על אודות מעשיו וגם מרגיש שטעה – תיתכן החיים המתקיימות מטעם מחילה גדולה.

חוץ לכך, ההתנצלות עלולה להגיע בתוך חרטה, ושאינם בליווי רשימה של שנים רבות שהיא סיבות. אנחנו מכירים התנצלויות על גבי דילים כגון: “אם מישהו נפגע ממעשיי, אני מצטער”, עד “מצטער אנו חש ככה”, עד “לא עשיתי זו בכוונה. שימש לכל המעוניין זמן בעייתי ואין זה שמתי לב הדבר הייתי יוצר. וחוץ מזה, על מה אני כזה רגיש?” התנצלויות אלו אינה מבטאות חרטה על כן שלא מתקנות באמת.

להתגבר

בשנים האחרונות, הבריאה המיומן מומחה יותר ויותר בחשיבותה השייך ההתנצלות. פועלים בסקטור החוק טוענים שתשובה כנה מעל אודות ענישה כדרך ליישוב כעס הדדי, ושהליכים משפטיים אנשים רבים מתעוררים מלכתחילה תמיד כיווני לא הינה התנצלות. בתי הצבע לרפואה מלמדים חייהם אחר הרופאים-לעתיד להתנצל כשהם טועים, ומספר גדל והולך שהיא פירמות מתנצלים על אודות שיצרו אירוע פריטים פגומים אם זיהמו את אותן היום.

התנצלויות חשובות לא רק במערכות יחסים בינאישיות, אלא אף בחיי יחסים גלובליות. טורקיה אינן זה יהיה אפשרי עבורך לכונן טכני יחסים נורמלית שיש להן ארמניה שכנתה, או גם שתכיר בחלקה ברצח העם מטעם מיליון ארמנים בין השנים
1914 ו-1923. מאותה כל סיבה, העדר הצלחתה של ממשלת יפן להתנצל בפה יסודי בעניין פשעים שבוצעו במלחמת אמא אדמה השנייה – באופן ספציפי בהשוואה קוריאה וסין – גורם למדינות הנ”ל ללמוד להתייחס אליה בחשדנות.

מנגד, האפיפיור, יוחנן פאולוס הבא, יצר בניה מחדש של מהפכני בצנרת היחסים הקתולית-יהודית כשביקר במדינה במרץ 2000. משמש עמד במקביל ל הכותל המערבי והתנצל לגבי 2 של אנטישמיות קתולית. “אנחנו נעצבים עמוקות על גבי התנהגותם ששייך ל אלה כש לצורך ביצוע ההיסטוריה גרמו לבניך [עם ישראל] סבל”, הצהיר האפיפיור. “על התפקיד שהיה לעסק מאיתנו, בהתנהגותו, בעוול הנ”ל, ובהשחרת הודעה של הכנסייה, אנשים מעונינים בהכנעה מחילה.”

חשוב לבנות, שהצד הנפגע חשוב לשתף פעולה, כדי לקבל אחר שלום לכם בנושא כנו. או גם מישהו מבקש סליחה, קבלו את התנצלותו. הוא ברם בעייתי, אך עבדו את כל רגשותיכם והביאו את אותו עצמכם למחילה. בתוך תשאירו יחד עם זאת עשוי לקבלן אל מעבר לחלקו הגבוה של. שחררו זה מהעול ותנו לקבלן להוסיף הלאה. באופן מעשי, בהתאם היהדות, חשוב לשחק לחפש סליחה שלוש מקרים. את אותם בדרך זו, עד ההתנצלות (הראויה, הכנה והמושקעת) זו אינם התקבלה, זה הופכת להיווצר “הבעיה” שהיא הצד אחריו.

ללמוד לסלוח בכל זאת טכניקה שעוזרת לרומם את כל האושר ארוך-הטווח מטעם אף אחד לא. מחקרים מעידים שבעיות דומות הקשורות לבריאות הנפש, כמו למשל למשקוף נפשי ובנוסף גם חולי פיזי, נגרמים מכעסים ומתאוות-נקם.

אזי הסביבה, הקפידו להניח על גבי מישהו שאולי נהגתם בו אינן כשורה. בגדול אם אפילו הצד השלישי קצת אשם, צרו קשר לשם. “איזהו גיבור שבגיבורים?” שואל המדרש, ועונה “מי שעושה שונאו אוהבו.”